måndag 5 november 2018

Befriande Goya...

Tiziano...

Förra veckan besökte jag museet Prado i Madrid. Jag gillar renässanskonst, så jag hade vissa förväntningar. Efter några rum slog det mig att man sällan ser så mycket renässanskonst på en gång. Tiotals tavlor som trängs längs med väggarna, och då de är restaurerade så lyser de i bjärta färger. Rött och blått i massor. Dessutom märker man hur mycket alla helgon himlar med ögonen.

Alltså efter en halvtimme är hjärnan så full av mantlar i knallrött och himlande ögon att man inte riktigt ser bilderna längre. Därför var det lite av en befrielse när man hamnade i avdelningen för Goyas dystopiska bilder.

Goya...

Tro mig. Jag gillar fortfarande renässanskonst, men i fortsättningen vill jag ha den i lagoma mängder och i orestaurarerade. Prado kan jag också rekommendera er att besöka...










Inga kommentarer: