söndag 9 oktober 2016

Kultkrock...

Vad ska man säga? ...

Jag, och säkert många med mig, är nog lite förvånade idag vad det gäller valet i USA. Att det är det mest osmakliga valet hittills är inte så svårt att fatta, men vändningen som skedde igår och som Marcus Oscarsson kallar "den största skandalen" när det gäller presidentvalen, är lite märklig på något sätt.

Alltså Trump har ju talat nedsättande om kvinnor, handikappade, utlänningar, EU osv, men det är först när det kommer fram att han stött på en gift kvinna som hela USA verkar stå upp som en man i sitt fördömande. Skulle detta vara värre än allt han stjälpt ur sig tidigare? Skulle något nytt egentligen kommit fram?

Tydligen. För nu gick han över en amerikansk helig linje som han tydligen hållit sig på rätt sida om tidigare: äktenskapet. För mig visar det åter igen att Amerika, som vi tror vi förstår oss på, ligger väldigt långt från de värderingar vi tror vi har gemensamt. För när jag tyckte botten var nådd för länge sedan hade jag tydligen fel.

På något sätt känns det rätt skönt att man inte är politiker i USA. SÅ galen har jag inte blivit än...











2 kommentarer:

ERIC SECHER sa...


Inte så lika som vi tror ... ?

Onkel Olof sa...

Inte när det gäller värderingar. Svenskar har inte den totala övertygelsen i Gud, familjen och patriotismen. Därmed ingen värdering i bättre och sämre. Bara olika värdegrund. Det gör t ex att vi inte förstår hur man kan rösta fram en man som Trump...