onsdag 1 juni 2016

Glada dagar...

Många nu...

Jag har noterat en sak de senaste åren, och det är den stora mängden glador här i Skåne. När jag var liten på 70-talet var ormvråken den rovfågel man såg mest, men nu verkar gladorna ha tagit över.

Jag har inget personligt mot glador, men nog blir man lite nyfiken. Mest nyfiken är man på om ormvråkarna minskat eller om det bara är så att det blivit väldigt många fler glador.

Fram till dess att vi får reda på svaret kan vi ja alltid njuta av bilderna jag tog idag. Lägg särskilt märke till den karakteristiska stjärten...




2 kommentarer:

Stefan T sa...

Efter att ha googlat lite har jag läst att gladorna har ökat väldigt mycket och är flest i Skåne. Alla rovfåglar har ökat verkar det som efter att man slutat med olika kemikalier på 70-talet så jag skulle inte tro att ormvråkarna blivit färre.

Onkel Olof sa...

Goda nyheter minsann :)