onsdag 5 augusti 2015

Magnus Utvik...

Seriöst bra...

Jag gillar verkligen Gomorron Sverige i SVT. De flesta dagarna i veckan jobbar jag och då blir det inte att man tittar, men så fort jag är ledig brukar jag äta frukost till detta program.

En av mina favoriter, bland de återkommande medverkande, är Magnus Utvik som recenserar böcker.  Magnus är bra på att lyfta böcker i olika genre med samma djup och lugn, men bäst är han när han recenserar barnböcker. Han tar verkligen barnböcker på stort allvar, ja kanske större vuxenböckerna till och med.

Magnus verkar ha förstått hur djupsinniga och tänkande barn verkligen är och larvar inte till det, som många vuxna gör när det har med barn och göra. Han lyfter också hela tiden vikten av att ungdomar tidigt får upp ett läsintresse.

Att höra Magnus prata om barn- och ungdomslitteratur är verkligen en fröjd för en lärare och jag hoppas han blir kvar i TV-soffan länge än...










Inga kommentarer: