lördag 11 juli 2015

Konstnärlig ålder...

Ett vackert fynd...

Åkte runt i hembygden med några vänder för att kolla upp de lokala loppisarna. En mycket trevlig dag på många sätt, även om inte just jag gjorde så många fynd. Hittade i alla fall det fins rävspelet ovan. Kunde inte låta bli att köpa det för det facila priset av 40 kr.

När jag kom hem tittade jag lite noggrannare på vad jag köpt och upptäckte ett otroligt vackert hantverk. Spelbrädet är i svarvat trä och det syns att det är handgjort. Spelpjäserna är gjutna i tenn och otroligt detaljerade. Med andra ord: ett gediget hantverk i sin enkelhet.

Några av hönorna...

Spelet har nog några årtionden på nacken. Antagligen från en tid då arbetstid och material inte var lika dyrt som idag. När man kunde kosta på ett enkelt spel lite kvalité.

En av rävarna...

Idag har vi det mycket bättre på alla vis, men det är också dyrt med kvalité. Väldigt dyrt. Det märks i mycket vi har omkring oss. Vi gör snabba och billiga lösningar och priset vi betalar är det där konstnärliga uttrycket som vi är många som älskar.

För visst är det en väldig skillnad på en räv handgjuten i tenn och en plastpjäs tryckt av en maskin? Tycker mitt rävspel är ett bar exempel på detta...




Inga kommentarer: