torsdag 11 juni 2015

Tors dag...

Idoldyrkan...

Dagen till ära har jag sprungit runt som seriehjälten Thor från Marvel. Det var sista dagen innan avslutningen, så elever och lärare har varit utklädda till olika superhjältar från film och serier.

Att jag säger "Thor" och inte "Tor" beror på att det är två olika saker för mig, även om Marvel gör sitt bästa för att hålla sig till de gamla myterna. Men Thor i Serien och Tor i Eddorna är inte riktigt det samma. Beskrivningen av Tor i vår gamla religion skulle passa dåligt in i en amerikansk serie för ungdomar. Man fixar inte en som klär sig som en enkel bonde och som super och slåss med samma tjuriga lynne. Inte i USA i alla fall.

Så idag har jag varit Thor. Det var kul på många sätt. I morgon är det Frejs dag, och då ska jag fira på något annat sätt...






Inga kommentarer: