söndag 29 mars 2015

Det där eviga pensionen...

Fattar du detta har du inte fattat allt...

Nu har jag rett ut mitt pensionssparande. Tror jag i alla fall. Det tog nästan en timmes telefonkonferens, så lite virrig blev man allt. Men nu vet jag i alla fall hur det ser ut, och jag tror det blivit som jag vill ha det.

Jag räknade ut, fast bankerna inte gärna berättar det, att skillnaden mellan att spara i en pensionsfond och en vanlig fond är att de pytsar ut pengarna regelbundet år dig. Fixar du själv att ta ut lite pengar då och då, så behöver du egentligen ingen pensionsfond.

Nu försvinner skatteavdragen för pensionssparande till nästa år och regeringen har aviserat att skatten på sparande ska höjas. Det betyder att det egentligen inte är så lönsamt att spara till sin ålderdom även om de försöker få dig att tro att så är fallet. Tänk också på att det du sparat ihop ska räcka resten av ditt liv så lev inte så länge. 500 000 kr på 25 år är bara 20 000 kr om året, alltså drygt 1 500 kr i månaden.

Så här kommer Onkel Olofs bästa pensionstips:

  1. Gör dig skuldfri och se till att du har små avgifter i vardagen.
  2. Tro inte på modellerna
  3. Fixa så mycket du kan själv så slipper du avgifterna
  4. Lev bara till 75 år, max
Följer du dessa råd kan du ha några fina och ljuva sista år i livet. Annars får du räkna med en sänkt levnadsstandard eller den kommunala ättestupan.

Å dessa råd är så klart gratis. Bara det...







Inga kommentarer: