onsdag 11 juli 2018

Onkel Eskimå...

Smart...

Det sägs att en bra försäljare kan sälja snö till eskimåer (ja, talesättet är så fast vi säger inuiter idag), och förra veckan var jag den där eskimån. Lärdomen ni ska ta till er är att aldrig göra något på nätet när ni är trötta eller stressade, man gör lätt bort sig då.

Jag skulle gå in och göra en tjänst som normalt är gratis, men första sökalternativet på Google skickade mig till ett företag med namnet "Digitaliseringsinitiativet". Det såg bra ut och allt fungerade bra, men det kostade 95 kr, vilket jag betalade.

När det var färdigt kom jag på att det här nog inte stämde, gjorde ny sökning och kom till den rätta sidan. Där gjorde jag samma ärende utan att betala. Lite orolig kollade jag upp företaget. Det är inget bedragarföretag, de har bara kommit på att man kan sno en hundring av en idiot som mig genom att ta betalt för gratistjänster.

Men igår kom papper att skriva på och ett kuvert med rätt adress att posta. Porto betalt. Rätt dyrt porto kan man konstatera med facit i hand, men samtidigt skulle det här kunna vara en bra tjänst. Du betalar oss att göra det du inte förstår dig på på nätet. I mitt fall var det dock pengar i sjön, eftersom jag normalt fixar det själv.

Så nu kan man konstatera att det kostade mig 95 kr att få reda på att jag är en sådan där eskimå man kan sälja snö till. Känns rätt mänskligt på något sätt...


















Inga kommentarer: