tisdag 30 maj 2017

Fysik på riktigt...

Böcker kan man lära mycket med...

Idag hade jag andra lektionen i mitt fysikprojekt med mina elever. Förra timmen planerade de laborationer själva, som de idag skulle genomföra.

Premisserna de skulle planera efter var:
  • Det ska vara systematiskt
  • De ska göra försök kring en leksaksbil
  • Bilen ska vara hel efter försöket
  • Försöket ska bara ta en lektion att genomföra

Som ofta överraskar eleverna positivt. Alla grupper har gjort systematiska undersökningar och de är inne på många fysikaliska områden. Listan på försök imponerar för en åk 6:

- Hur påverka lutningen av rampen? (lutande planet)
- Hur påverkar tyngden bilens hastigheten? (lutande planet)
- Vilken bil kör fortast? (räkna på hastighet)
- Hur påverkar underlaget? (friktion)
- Hur påverkar en pendel som fartsättare? (rörelsemängd, pendelrörelse)

Metoden har de fått räkna ut själv. Jag har lovat att hjälpa dem med uträkningarna, men annars har jag varit ganska onödig.

En annan positiv sak är att jag har många försök att luta mig mot i den framtida undervisningen, och eleverna kan inte säga annat än att det var deras förslag.

Nästa lektion ska vi räkna och göra slutsatser, och sedan ska det redovisas.

Ungefär så här tycker jag om att undervisa i No. Kreativt...


Produktion av "bilslunga"...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej.
Tänk om man hade haft dig som lärare i skolan, då hade man kanske tyckt att det det var roligt med fysik.

Hälsningar
Helén
Dalarna

Onkel Olof sa...

Hela skolan har utvecklats Heléne :)