måndag 6 mars 2017

Religion utan villkor...

Vad det handlar om...

Med jämna mellanrum kommer det en äldre man från Jehovas vittne och lämnar deras tidning till mig. Varje gång tar jag emot den och då och då läser jag igenom den. Detta fast jag inte tänker mig att bli ett vittne, och med största sannolikhet aldrig heller kommer att bli det. Jag tror inte mannen som kommer hit har någon tro om att så ska bli fallet heller.

Men det spelar egentligen ingen roll. För honom är det antagligen viktigt att jag tar emot den, och för mig handlar det mest om att religion är en fråga om respekt och därmed blir det hela en sorts religiöst samförstånd mellan oss båda.

Så kanske kan paradiset bli på jorden, men varken enligt hans eller min religion, utan för det där andra...











Inga kommentarer: