lördag 2 februari 2013

Tuggummiåldern...

Ett ålderstecken...

Står utanför idrottshallen i Broby och äter nygrillade hamburgare. Vi står och diskuterar hur det var att köpa godis när man var ung. Hur mycket snask man kunde få för si och så mycket pengar och vad man fick i veckopeng. Vi hade ungefär det samma, det vill säga tre riksdaler. Då skulle man helst spara en av dessa i en spargris. Jo då, sådana var tiderna när man var ung.

Det kändes som om vi började bli lite gamla. Så här talade ju "pensionärerna" när man var liten.
"Idag får man ju inte ens ett Hubba Bubba, för det vi fick i veckopeng", säger jag.
En tanke slår mig och jag frågar en ung medborgare (i ålder kring 10 år) bredvid mig:
"Vet du vad ett Hubba Bubba är?"
"Nej", svarar den unge mannen ärligt.
"Vi är gamla", konstaterar jag.

Ingen säger emot...


För er lite yngre läsare ska det nog förklaras att Hubba Bubba är tuggummit som inte fastnar i ögonbrynen när man blåser stora bubblor med det. En konstant i samhället på 70-talet som jag växte upp i. 
Men vem bryr sig om det nu?

Inga kommentarer: