tisdag 9 oktober 2018

Eko-pendling...

97% minsann...

Med tanke på den där rapporten som kom i veckan fick jag plötsligt för mig att använda bilens resurser för ekologisk körning. Ja ni vet att den berättar med olika gröna symboler hur bra man kör för miljön. Är man riktigt duktig kommer man upp i 100%. 

De senaste dagarna har jag hällt mig säkert över 90%. Det är den där tävlingsmänniskan i mig som vill testa gränserna, vilket gör det lite spännande när man måste göra en acceleration i onödan eller inte hinner stanna med hjälp av att bara släppa gasen.

Effekten då? Efter två dagars körning till- och från jobbet har jag minskat bensinförbrukningen med 1 dl per mil vilket betyder att efter fem mil får jag en extra mil att köra. Mest fascinerande är dock att jag kört över 7 km utan att hålla ner gasen. Hur coolt som helst.

Ja, det kan nog bli en god vana det här...


















Inga kommentarer: