onsdag 6 juni 2018

På skattjakt i ladan...

Hemligheternas kammare...

Efter att ha ägt det här huset i 10 år slog det mig att jag aldrig varit uppe på loftet på ladan. Märkligt va? Jag har tittat in, men aldrig tagit mig tid att verkligen undersöka vad som finns där.

Men idag bara slog det mig att detta var dagen då det skulle ske. Så med berått mod tog jag fram stegen och kravlade in i dammet, muslorten och alla övergivna getingbon. 

Var det givande? Ja, på sätt och vis var det det. Inga spännande möbler, bortglömd konst eller märkliga verktyg men likväl en hemmasnickrad stege som är lika lång som hela ladan. Den har antagligen använts när husgavlarna skulle målas eller renoveras. Den kan mycket väl vara lika gammal som huset själv, och man kunde inte annat än undra hur det stora åbäket kunnat lyftas, och än mindre läggas upp på loftet.

Sedan fabb jag ett par balkar i finaste kärnvirke som säkert också kan ha ett sekel på nacken. Dessa ska jag verkligen använda till något projekt i framtiden. Sådana finner man inte varje dag.

Så det var på sätt och vis en lyckad skattjakt. Finns dock en risk att det dröjer 10 år till nästa besök. Bäst att inte planera för noga med andra ord...













Inga kommentarer: