fredag 28 april 2017

Lite e-sport en fredag...

OnO in action...

Idag har vi för första gången, vad jag vet, haft e-sport som val på en aktivitetsdag på skolan. Gensvaret från eleverna var stort, och dagen blev mycket lyckad. Det blev även lite tid för min kollega och mig att vara med och spela en omgång. Annars är det bara ödmjukt böja sig för att detta är ungdomarnas domän. En domän där man ändå känner sig välkommen att få vara med.

Sverige är en stormakt på e-sport och många svenska spelare skördar stora framfångar i världen. Ändå når det aldrig nyheterna. Detta trots att jag är ganska övertygad om att e-sport har fler anhängare än tex basket och kanot, som får betydligt mer mediautrymme.

Många ser e-sport och datorspel som ett hot mot folkhälsan, vilket är konstigt då sporter som schack, skytte eller målning aldrig någonsin fått samma kritik, även om den fysiska aktiviteten där är lika eller mindre än e-sportens. Det är helt ok att sitta med näsan i en bok eller schackbräde, men inte framför datorskärmen.

Samhället måste börja acceptera e-sporten på riktigt, och ge cred till de ungdomar som utövar den, och just därför är jag väldigt glad att min skola kunnat erbjuda just detta idag. Förhoppningsvis är det början på något ännu bättre.

Å ja, det var kul att vinna tillsammans med eleverna också, även om det bara var mot robotar. Det var också god social gemenskap. Så OnO's (Onkel Olofs) e-sportbana kommer med säkerhet att fortsätta länge än...


Från dagen...








1 kommentar:

Stefan T sa...

Vissa tycker att det står Ond på mössan!