tisdag 27 december 2016

Speldesignerns jullov...

Mariachi jul...

Spelet jag designade till morsan i julklapp, "Onkel Olofs galna julklappsspel", blev riktigt lyckat. Det fungerade som jag ville, och spelarna verkade ha roligt, vilket inspirerade till mera.

Av lillasyrran fick jag dessa tre mariachi-musikanterna. Om de får lite solsken börjar de röra på höfterna som om de spelade en juste mexikansk låt. Ett måste för det välinredda hemmet helt enkelt.

I ett svagt ögonblick lovade jag att göra ett spel baserat på dessa figurer. Man är inte alltid så genomtänkt i sina uttalanden, men det gör inte livet tråkigare på något sätt. Snarare är det utmaningar som den här som ger den där lilla extra kryddan i tillvaron.

Så nu, när gästerna har gått hem, är matbordet åter fullt med speldesignerprylar och datorn har fått en ny mapp för regler och liknande. Hjärnans mer kreativa delar går på de höga växlarna.

Det är lite så här jag vill att ett lov ska vara. Jag återkommer när det där spelet börjar ta lite mer spelbar form...












Inga kommentarer: