lördag 17 september 2016

Hemvärnet...

Försvaret på stan...

Jag har länge funderat på att gå med i Hemvärnet. Ja faktiskt. Vårt samhälle har blivit mer sårbart sedan den allmänna värnplikten monterats ned. När det händer saker, som tex skogsbränder och översvämningar, har vi inte den mänskliga resursen som tidigare. Vi är också mer sårbara nu när vi är så beroende av datorer och mobiltelefoner.

Nu är jag ju ingen vidare stridis. Jag har ju lite kassa lungor, och endast bland mullvadar räknas jag som skarpögd, så man får ärligt säga att det nog finns många som blir bättre soldater. Min tanke var dock att man kan göra rätt mycket nytta i stabstjänst med. Jag har viss erfarenhet av att leda och organisera, och jag har en signalistutbildning från militärtjänsten.

När jag då sprang på hemvärnet på stan idag visade det sig att de faktiskt var i behov av signalister. Tänka sig.

Inte helt omöjligt att de landar in en anmälan hos Kronan de närmaste dagarna...














2 kommentarer:

ERIC SECHER sa...


Blev glad av att läsa att denna nyhet !

Onkel Olof sa...

...och nu är anmälan inskickad :)