söndag 17 juni 2018

Onkel Stenkaka...

Bandare...

Hade den här mojängen med mig till jobbet häromdagen. Man kan ha den som högtalare och genom Bluetooth kan man spela musik och annat. Vilket som. I ett svagt ögonblick refererade jag till den som "bandar'n", alltså slanguttrycket för bandspelaren.

Jag möttes då av något oförstående ansikten från eleverna. Jag försökte då förklara mig och sa: "Ja, bandspelaren alltså". Lika förvånade ansikten. 

Då förstod jag att de inte hade en aning om vad en bandspelare är, och jag förstod också i samma ögonblick att jag är gammal. Urgammal. Jag fick en liten impuls att förklara att en bandspelare använder man för att spela musik och andra ljud med genom att använda stenkakor och vaxrullar, men insåg att det skämtet skulle vara lika obegripligt för alla utom för mig.

Så nu sitter man här och funderar på varför jag kan alla mina släktingars ljudapparater, men att dagens ungdomar inte känner till min generations?

Med största sannolikhet en åldersfråga, tänkte Onkel O från stenåldern...
















Inga kommentarer: